Four Seasons Hotels and Resorts
Four Seasons är ett internationellt kanadensisk lyxhotell. Det är femstjärnigt med en lång historia av innovativt tänkande och service. Historien för denna hotellkedja började år 1961, när den först öppnade. Affärsmannen Isadore Sharp, grundade företaget vid början av 60-talet. Eftersom Isadore var en arkitekt redan i en ung ålder då han designade sin fars motell, inspirerade detta honom att starta ett eget hotell i Toronto, Kanada, som senare blev Four Seasons Hotel and Resort. Han köpte land och sedan designade han hotellet med visionen att det skulle vara en viloplats för resande affärsmän.
I början av hotellets historia var det inte tänkt som en lyxhotell utan detta är någonting som uppkom senare i utvecklingen. Konceptet som innebar att det skulle vara en lyxhotell kom inte förrän det att ett hotell öppnades i London. Succén för hotellet växte gradvist tills det att ett av hotellen nästan bidrog till företagets konkurs under 70-talet. Detta ledde till att företaget fick ändra sin affärsplan, minska på kostnaderna samt ändra visionen om att bygga fler hotell.
Hotellet är också känt för sitt spa. Det första spat introducerades år 1986 i en av hotellen i Texas. Idag har nästan alla hotellen ett spa med olika spa-erbjudanden. Deras restauranger har också blivit inspirerade av bland annat Zagat och Michelin. Restaurangerna på hotellen är i världsklass med en av världens bästa kockar.
Efter attacken den 11 September påverkades inte bara människorna utan även turismen. Detta bidrog till att företaget fick ekonomiska problem. Dock ville man inte sänka rumspriserna av den enkla anledningen att man ville behålla företagets värde. Detta var någonting som hade negativa konsekvenser för fastighetsägarna eftersom de förlorade pengar. Företaget räddades när Bill Gates och Prins Al-Waleed bin Talal köpte 95 procent av företaget. Efter köpet dröjde det inte länge innan företaget återigen fick ekonomiska problem. Dessa problemen ledde till att arbetskraften i företaget minskades.
Trots de motgångar som företaget har gått igenom under åren, har det alltid behållit sitt koncept och sin servicekänsla. Kedjan har idag över 90 hotell världen över, där en av de senaste länderna är Tanzania. Företaget erbjuder numera också privatjet där man kan skräddarsy sin resa.