The Connaught
The Connaught är ett femstjärnigt hotell i London, i den centrala stadsdelen Mayfair. Här bor man i eleganta och smakfullt inredda rum som har anor tillbaka till början av 1800-talet. På hotellets restauranger kan man dessutom äta mat i världsklass, då kockar som Michel Bourdin och Angela Hartnett återfinns bland de som har drivit dem. The Connaught har även två barer, Coburg och Connaught, som har cocktails och vin som sina specialiteter. Om man vill passa på att slappna av ordentligt efter en dags shopping kan man också slappna av på hotellets spa, Aman.
Hotellet öppnade redan år 1815, men då under ett annat namn: Prince of Saxe Coburg Hotel. Det var en förgrening av ett hotell som startades av Alexander Grillon i en annan del av Mayfair. Ursprungligen bestod detta nya hotell av två georgianska villor, men år 1892 ansökte den dåvarande ägaren, Scorrier, om att få bygga om hotellet. Två år senare revs de ursprungliga husen helt, och arbetet började med at bygga den nya hotellbyggnaden.
År 1897 kunde således The Coburg Hotel (som det då hette) åter öppna sina portar. Namnbytet till hotellets nuvarande namn skedde under första världskriget, år 1917, då man bestämde sig för att ge hotellet ett namn som klingade mindre tyskt. Namnet ”Connaught” kommer från drottning Victorias tredje son, prins Arthur, som var den förste greven av Connaught.
Sedan dess har The Connaught genomgått ytterligare en omfattande renovering, men denna gång rev man inte huset till grunden. Istället handlade det om en restaurering, som beskrevs som ”en modern tolkning” av hotellet. Guy Oliver var huvuddesignern under restaureringen, då 88 rum och sviter renoverades. Sammanlagt kostade projektet 70 miljoner pund. Den som besöker The Connaught idag kommer med andra ord att få det bästa av två världar: moderna och lyxiga rum, i kombination med en byggnad som har långa anor och andas historia. Idag ägs hotellet av Quinlan Private, som i sin tur hör till Maybourne Hotel Group.
För ett hotell som The Connaught är det självklart viktigt att ha etablerad kontakt med alla typer av hantverkare, för att snabbt kunna åtgärda problem som uppstår. Om elen skulle gå måste hotellet till exempel snabbt kunna kontakta en elektriker, eftersom varje minut som gästerna är utan el är en minut som gästerna är missnöjda. Om du själv behöver kontakta en elektriker snabbt, ska du kontakta Wise Up. De kan hjälpa dig med alla typer av elproblem du har.